, Ieder kind is uniek

“Ha Jan,” roep ik als Jan binnen komt lopen. “Heb je een leuke dag gehad?” “Ja, zeker weten, ik had 8,4 voor Wiskunde en een 7,9 voor Engels”, antwoordt hij blij.

Jan is een leerling in 2 havo. De eerste maanden gingen prima, maar langzamerhand liepen de cijfers terug van achten en zevens naar zessen en soms zelfs vijf. Jan moet nu flink aan de slag als hij zijn gemiddelde weer omhoog wil trekken.

Leerlingen zoals Jan zien we veel bij Excellent Academy. Het komt ook voor bij de brugklassers. De overgang van basisschool naar middelbare school is voor veel leerlingen groot. Doordat ze nooit is geleerd hoe ze informatie nu eigenlijk het beste  in hun hoofd kunnen stoppen, lopen leerlingen na verloop van tijd vast. Bij Excellent Academy leren we de leerlingen hoe ze het beste kunnen leren. En ook belangrijk: We kijken welke leerstrategie het beste past bij een leerling.

Bij Jan hebben we ontdekt dat hij een enorme behoefte heeft aan structuur en beweging tijdens het leren. In de begeleiding houden we hier rekening mee: we weten dat Jan regelmatig pauze moet nemen en helpen hem hieraan herinneren. Naast Jan zit Fatma, een meisje dat visueel is ingesteld en de voorkeur geeft aan het maken van een mindmap met kleuren en tekeningetjes. Naast Fatma zit Youssef, hij leert zijn Franse woorden door deze aan zichzelf voor te lezen met een fluistertelefoon.

Bij Excellent Academy begeleiden we de leerlingen op een creatieve manier. Bij Fatma gebruiken we een memobord ter ondersteuning van mondelinge uitleg. Jan springt touwtjes, terwijl de begeleider hem enkele Engels woordjes vraagt op te noemen.

Ieder kind is uniek. De een geeft voorkeur aan leren vanuit geschreven tekst, de ander vindt het prettig om een filmpje te kijken ter ondersteuning van de leerstof. Met de tips en hulpmiddelen die we bij Excellent Academy aanreiken, en inzetten bij de begeleiding, kan ieder kind met zijn eigen talenten succesvol leren. Ook benieuwd hoe uw kind leert? Bel ons voor informatie en advies. Of loop gerust eens binnen.